Znajomość branży, obowiązujących trendów i w końcu obserwacja działań konkurencyjnych firm to obowiązek każdego przedsiębiorcy, dla którego priorytetem jest stała obecność i sprawne funkcjonowanie na rynku. Regularny monitoring konkurencji może być jednocześnie motywującym bodźcem angażującym do działania, a nawet zagrożeniem dla dużych korporacji czy małych rodzinnych biznesów. Trafne decyzje konkurentów mogą stanowić “być, albo nie być” naszej firmy, jednak poznanie ich z odpowiednim wyprzedzeniem i wyciągnięcie wniosków pozwala wypracować rozwiązania zapobiegające klęsce naszej marki.

Kiedy prowadzić monitoring konkurencji?

Monitoring konkurencji już na samym początku naszej działalności (a nawet przed jej rozpoczęciem) stanowi solidną podstawę do budowania pozycji na rynku. Sprawdzenie, co robi nasz konkurent i jakie osiąga przy tym efekty są dobrymi podwalinami planów niejednej firmy. Zasada o uczeniu się na błędach jest szczególnie ważna w świecie biznesu w przypadku przedsiębiorstw, które dopiero wchodzą w nieznany dotąd obszar działalności. Często zdarza się, że firmy, które są długo obecne na rynku przetestowały liczne rozwiązania i tym samym stanowią inspirację do autorskich, oryginalnych pomysłów. Bazując na ich doświadczeniu i naszym innowacyjnym podejściu, możemy osiągnąć prawdziwy sukces.

Monitoring konkurencji w sieci

W dobie wszechobecnego Internetu, monitoring konkurencji w tym obszarze i późniejsza jego analiza jest istotną częścią strategii biznesowej. Weryfikację warto zatem rozpocząć od sprawdzenia odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:

  1. Kto jest naszą konkurencją i czy jest obecny w sieci?
  2. Czy są dostępne w sieci rankingi i badania odnośnie danej branży, które mogą stanowić punkt odniesienia?
  3. Na jakim rynku, polskim czy światowym, obecni są główni rywale?
  4. Jakie kanały online konkurencja wykorzystuje do pozyskiwania klientów?

Posiadając tak szczegółową analizę jesteśmy w stanie kompleksowo spojrzeć na swoją pozycję w odniesieniu do całej branży. Łatwiej jest również wyselekcjonować te obszary, w których nas nie ma i wdrażać działania w celu skutecznego zaistnienia.

Jakie narzędzia są przydatne do prowadzenia monitoringu konkurencji w sieci?

Google Alerts

Bezpłatne i najbardziej popularne narzędzie, którego mechanizm działania oparty jest na odpowiednim doborze słów kluczowych. Wyszukuje na podstawie nazwy marki, znaku towarowego lub handlowego, klientów, konkurencji, produktów, nazwy firmy lub nazwisk najważniejszych osób w firmie. Po stworzeniu odpowiedniego alertu i podaniu adresu mailowego, program wyśle raport odnośnie wskazanych wcześniej aktywności. Posiada możliwość zawężania poszukiwań do określonego rodzaju komunikatu, np. wiadomości, filmów czy dyskusji. Osoba ustawiająca alert musi jedynie określić częstotliwość, źródła, język, region oraz rodzaj poszukiwanych wpisów. Następnie wyniki te są wysyłane bezpośrednio na wskazany adres mailowy.

Brand24

Płatne narzędzie, które sprawdzi się idealnie w monitoringu mediów społecznościowych. Wykupując odpowiedni pakiet użytkownik ma dostęp do opinni na temat poszukiwanych przez siebie firm czy produktów. Udostępnia on również informacje na temat najbardziej wpływowych autorów wpisów odnośnie wyszukiwanej frazy. Automatycznie weryfikuje wszystkie wpisy jako negatywne lub pozytywne.

Instytut Monitorowania Mediów

Wyszukuje, analizuje i archiwizuje komunikaty pojawiające się w mediach prasowych, internetowych, społecznościowych, a nawet w radio i telewizji. Na podstawie zebranych danych szacuje wartość komunikatów i ich dotarcie do czytelników.