W artykule:
Wraz z końcem roku wraca problem odnośnie zaliczania do kosztów firmowych wydatków związanych z prenumeratą czasopism specjalistycznych. Wielu przedsiębiorców ma wątpliwości czy takie wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu oraz w jaki sposób należy zaksięgować ewentualny wydatek.
Wydatki związane z prenumeratą książek i czasopism a koszty uzyskania przychodu
Aby rozwiać wątpliwości odnośnie zaliczania wydatków na prenumeratę książek i czasopism do kosztów uzyskania przychodów należy prześledzić katalog wyłączeń zawarty w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wykazie nie wymieniono zakupu książek i czasopism. Dodatkowo należy pamiętać, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu musi on spełniać następujące warunki:- został poniesiony,
- przez podatnika a nie przez inną osobę,
- celem poniesienia kosztu było osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
- koszt nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki związane z prenumeratą książek i czasopism - księgowanie
Sposób ujęcia wydatku w KPiR zależny jest od wybranej metody ujmowania kosztów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów. Wyróżniamy dwie metody:- metoda kasowa (uproszczona) - całość kosztów można zaksięgować w dacie wystawienia faktury,
- metoda memoriałowa - całość kwoty prenumeraty należy podzielić na liczbę miesięcy obowiązywania umowy oraz co miesiąc dokonywać księgowania odpowiedniej części. W odniesieniu do niewielkich kwot możliwe jest zastosowanie uproszczenia i podzielenia całkowitej kwoty według lat jakie obowiązuj. W dacie wystawienia faktury możliwe jest zaksięgowanie kwoty dotyczącej bieżącego roku, na dzień 01.01 następnego roku można zaksięgować resztę kwoty dotyczącej danego roku.
z brutto na netto